De Tussenkamer waar de ouders van Herman ooit sliepen. Let op de authentieke “estrikken” tegels uit 1860 die nog steeds de vloer sieren. In de aangrenzende kamers treft u tegels aan die in 1942 zijn gelegd, een stukje recentere geschiedenis.

Deze kamer herbergt een verzameling schilderijen die de woningen van de Hoven uitbeelden, vastgelegd door Hermans unieke perspectief. De exacte locatie van elk huis was voor hem van ondergeschikt belang; het ging om de impressie. Deze werken zijn bijzonder omdat ze zijn geschilderd op lakenlinnen, oftewel beddengoed, en op houten frames gespannen.

Boven de deur die naar de keuken leidt, vindt u schilderijen die Jeruzalem (Palestina) voorstellen, gecreëerd met prenten uit boeken en tijdschriften als inspiratiebron.

Hermans benadering van kunst was direct en instinctief; hij maakte nooit vooraf schetsen, maar schilderde direct met olieverf op het gekozen oppervlak. Een terugkerend element in zijn werk is de zon, die hij op al zijn schilderijen en vele objecten afbeelde. Zijn kleurgebruik is opvallend helder en levendig, een aangeboren talent waarvoor hij geen studie nodig had.